Alla inlägg den 14 april 2014

Av carolinbakar - 14 april 2014 20:10

I november 2012 fick jag frågan av en dåvarande kollega om jag hade lust att göra en tårta till hennes dotter som skulle fylla 13 år, klart att jag kan göra det svarade jag :-)

Dottern är ett stort fan av One Direction så det var ett självklart tema för tårtan, jag hade aldrig hört talas om dem då så det var bara att googla runt lite. Jag hittade många inspirationsbilder och valde sedan ut några och såhär blev resultatet.


       

Även denna gång var det köpta bottnar och marsipanlock. Dekorationerna är i marsipan och svart kristyr. Den var fylld med hallonpannacotta och dumlefluff. Jag spacklade tårtan med osockrad grädde vilket jag inte gör längre då marsipanen börjar "svettas" av grädde.


Dumlefluff


180 gram dumle

3 dl vispgrädde


Smält dumlekolorna i grädden på svag värme, det får absolut inte koka! När alla kolor har smält, låt stå kallt i minst 6 timmar och vispa sedan upp som vanlig grädde. Grymt gott :-)


Hallonpannacotta


*recept kommer*

Av carolinbakar - 14 april 2014 19:36

När Olivia skulle fylla 3 år i oktober 2012 önskade hon sig en Pingu tårta, så det vara bara att prova :-) Olivia blev jättenöjd som tur var, jag var dock inte lika nöjd men intresset för modellering väcktes den dagen. Sedan dess har jag gjort ganska många tårtor och nu bakar jag alla tårtbottnar själv, givetvis på närproducerade ägg från Källmo Gård :-)


         

Som sagt var så var det verkligen inte särskilt fina pingviner, men övning ger färdighet. Bottnarna var köpta och även marsipanlocket var ett färdigt lock vilket jag verkligen inte rekommenderar då de inte går att få jämna.

Tårtan var fylld med mörk chokladfluff, den andra fyllningen kommer jag tyvärr inte ihåg vad det var :-/


Mörk chokladfluff


180 gram mörk choklad

3 dl vispgrädde


Låt chokladen smälta i grädden på låg värme, grädden får absolut inte koka för då kommer den att skära sig. Låt stå kallt i minst 6 timmar och vispa sedan upp som vanlig grädde.



Presentation


Carolin heter jag, mamma till två underbara barn, Olivia och Rasmus. Gift sedan 2010 med min Staffan

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards